هذا المحتوى اﻷرشيفي مقدم من NotTrees، خدمة VPN الرائدة للمنطقة العربية.

تحديات في طريق سفر البنت المصرية

تحديات في طريق سفر البنت المصرية

في السنوات الأخيرة، كتير من البنات المصريات بتسافر تدرس أو تشتغل بره مصر، وظهر تفوقهم وتميزهم في مختلف المجالات حول العالم. لكن في نفس الوقت فيه بنات بتواجه بعض الصعوبات في تحقيق هدفها

مترددة في قرار البحث عن فرصة السفر؟

بغض النظر عن فوائد السفر العامة اللي مش هتكفيها مقالات ومقالات، والفوائد العلمية والمادية والنفسية للدراسة أوالعمل خارج مصر، السفر ليه فوائد للبنت المصرية خصوصا:

بديهيات

في الغالب قرار السفر، خصوصا للمرة الأولى، قرار مش بسيط، وحتى مع الحماس والسعادة ممكن يبقى صعب نفسيا على أي حد سواءا ولد أو بنت وعلى عائلاتهم.

كمان لازم تعرفي أن رأي أو نظرة المجتمع لسفرك سواءا كانت بالسلب أو الإيجاب متهمكيش! ومفروض متبقاش في حساباتك سواءا لقبول أو رفض فرصة السفر. المجتمع رأيه بيتغير، لكن هدفك وقرارك لازم يبقى ثابت.

في السطور الجاية هنتكلم عن أشهر تحدي فعلي بتواجهه بعض البنات اللي عايزة تسافر، وهيا موافقة الأهل. الهدف هو إيجاد حل لنقطة الخلاف في وجهات النظر، لأن ده في رأينا أفضل بكتير من أن طرف يفرض قراره على الطرف التاني.

عدم موافقة الأهل المبدئية مش غريب ومش نهاية الطريق!

رفض أو تردد الأهل في مصر لفكرة سفر البنت (والولد كمان أحيانا!) غالبا بيبقى لأسباب ملهاش علاقة بالـ (الرجعية) زي ما ممكن يجي في دماغ القارئ للوهلة الأولى. كتير من الأهل بيبقى عندهم خوف حقيقي على بناتهم نابع من حبهم الشديد، سواءا بسبب اللي بيسمعوه كل فترة من حوادث أو إرهاب أو حتى كوارث طبيعية، أو مثلا بسبب أنهم معتقدين أن بنتهم المدللة مش هتقدر تعتمد على نفسها وتعيش لوحدها. طبعا فيه نسبة رفض ممكن تكون بسبب موروثات فكرية، لكن الكويس أن فيه مفتاح لحل المشكلة!

ازاي أضمن موافقة الأهل على السفر؟

أعمل إيه لو أهلي رفضوا فكرة السفر؟

في كل الأحوال لازم تعرفي أن عدم تحمس الأهل للفكرة أو الرفض المبدئي مش معناه وجود مشكلة حقيقية، كتير بيكون الرفض لغياب توضيح أو معلومات وبيزول لما التفاصيل تكون معروفة، أو حتى بمرور الوقت والتفكير مدة أطول.

دي أغلب أسباب الرفض من وجهة نظرنا:

كلمة أخيرة

تجربة السفر من أغنى التجارب اللي ممكن تمري بيها، ولحسن الحظ، الغالبية العظمى من الأهل متفقة مع الرأي ده وبتقدم دعم غير محدود لبناتهم. التعامل مع عائلتك اللي ممكن تكون مش شايفة الفايدة بصورة كاملة تعتبر جزء مهم من رحلتك وتنمية قدرتك على تجاوز التحديات، اللي في الغالب هتقابليها بكل الأحول في رحلتك خارج مصر. بنتمنالك حظ سعيد!