هذا المحتوى اﻷرشيفي مقدم من NotTrees، خدمة VPN الرائدة للمنطقة العربية.

عن الحضانات (رياض الأطفال) خارج مصر

عن الحضانات (رياض الأطفال) خارج مصر

رعاية الأطفال من أهم المواضيع اللي بتشغل بال أي أسرة بشكل عام، ولكن من الضروري للأسر اللي بتجهز للسفر وعندها أطفال في سن الحضانة أو بتخطط لإنجاب أطفال في المستقبل، أنها تكون عارفة معلومات أساسية عن أهمية ونظم رعاية الأطفال في البلد الجديد.

المقال ده برعاية أصدقاءنا من موقع Hadanty - دليل الحضانات المصرية الموقع الأشمل لمساعدة كل أب وأم فى إيجاد الحضانة المناسبة لطفله من منزله دون عناء.

أهمية ودور الحضانات للطفل والأسرة

بغض النظر عن الفوائد العامة لإرسال طفلك للحضانة، الاهتمام بالرعاية والتعليم المبكر لطفلك خارج مصر مهم بصورة خاصة!

معلومات عامة عن الحضانات خارج مصر وقواعد الالتحاق

كما هو متوقع، القواعد بتختلف من بلد للتانية، لكن فيه قواعد عامة ممكن نقول أنها بتنطبق في أغلب الدول:

تكلفة الحضانات خارج مصر

زي قواعد الالتحاق بالحضانة، مفيش مبدأ ثابت للمصروفات الشهرية للحضانات في كل الدول، لكن فيه كذا نقطة ممكن نقولها في الموضوع ده:

دور ونشاطات الحضانات خارج مصر

بشكل عام الحضانات بتركز على تنمية المهارات العقلية والنفسية والحركية للطفل أكثر من تركيزها على العلوم بمعناها التقليدي. كمان الأطفال بيتعلموا الاعتماد على نفسهم (طبعا تحت إشراف كامل لتربويين مؤهلين). الأطفال بيقضوا جزء كبير من وقتهم خارج غرف الحضانة سواءا في ساحة اللعب المفتوحة، أو في رحلات بيتعلموا فيها قواعد عبور الشارع واستخدام المواصلات العامة زي الباص والمترو، أو زيارة الأماكن الطبيعية المفتوحة لبناء صداقة واهتمام بالطبيعة والحيوانات والطيور.

إزاي تجهز طفلك للالتحاق بالحضانة

الأطفال بيحتاجوا وقت عشان يتعودوا على تجربة الحضانة عموما، وخصوصا لو كانت أول مرة وفي بلد جديد! لحسن الحظ كل الحضانات فاهمين النقطة دي كويس ومستعدين ليها وبيساعدوا الطفل والوالدين على اجتياز أي صعوبات في الأيام الأولى. مثلا بيطلب من الوالدين أو واحد منهم على الأقل البقاء مع الطفل خلال الاسبوع الاول يوميا، ويتم تقليل عدد الساعات تدريجيا لحد ما الطفل يتعود على المكان واللغة اللي ممكن تكون مختلفة. كمان قوانين العمل في بلاد كتير بتسمح بإجازات خاصة مدفوعة الأجر للوالدين للذهاب مع أطفالهم للحضانة في الفترة الأولى.

لو عايز تعرف معلومات أكتر تساعد طفلك على التأقلم في الحضانة الجديدة، موقع Hadanty بيقدم مقالات مفيدة في الموضوع ده.